1/ Wanneer begin je met het dragen van zwangerschapskledij?

Dit verschilt van vrouw tot vrouw en van zwangerschap tot zwangerschap. Bij de één komt dit moment al na 8 weken, bij de ander pas na 20 weken!

Vanaf het ogenblik dat je kledij niet meer lekker zit, is het zeker belangrijk om eens langs te komen.

De broeken zijn zo gemaakt dat ze vanaf de eerste maand tot de laatste maand, mits in verhouding aangekomen, goed zitten. Wij beschikken over een pasbuikje, dit is een nepbuikje dat je kunt aandoen onder je nieuwe zwangerschapskledij. Zo kun je goed zien hoe deze je staat als je verder in je zwangerschap bent.

Je zult merken dat de hedendaagse zwangerschapskledij mooi en stijlvol is, en zelf plezierig dragen is na je zwangerschap!


2/ Welke kledingstukken heb ik zeker nodig?

Investeer in een aantal basisstukken die je naar hartelust kan combineren met een aantal specials. Zoals een mooie comfortabele zwangerschapsjurk, een tuniek, een legging (met elastisch voorstuk), enkele basisshirts

(korte mouw, lange mouw, ..) en een jeans. Hier zul je veel plezier aan beleven. Ben je zwanger in de lente of zomer zijn een linnen broek en badmode een must. Ben je zwanger in de herfst of winter dan zijn een jas of mantel aangewezen. De huidige jassen kan je verder dragen na je zwangerschap net zoals vele andere aangekochte kledingstukken.

Denk ook aan zwangerschapslingerie als je besluit om borstvoeding te geven. Deze koop je best zo laat mogelijk in je zwangerschap.


3/ Welke maat kies ik tijdens mijn zwangerschap?

In principe kun je gewoon dezelfde maat behouden als voordien, maar zoals altijd is passen de boodschap. Zo pas je van het ene merk in een jeans in S, terwijl je van een ander merk een tuniek in M nodig hebt. Zwangerschapskledij zou geen zwangerschapskledij zijn als die niet voorzien was op een groeiend buikje. Het kopen van extra grote maten in gewone kledij is niet zo'n goed idee.

Het probleem is dat met de buikomtrek ook de rest van het kledingstuk gaat uitrekken zodat je er eerder lomp gaat uitzien. Bovendien mag je juist trots zijn op je groeiende buikje!


4/ Kan ik alle zwangerschapskledij tot het einde dragen?

Het kan zijn dat je de laatste weken van je zwangerschap geen jeans of strakke broeken/rokken meer draagt omdat deze minder comfortabel zitten. Voorzie daarom een elastische rok, jurk, legging of comfortabele homewear. Vaak denk je er niet direct bij na, maar ook na je zwangerschap kun je nog zwangerschapskledij dragen. Niet elke vrouw heeft namelijk haar figuur van voor haar zwangerschap direct terug en ook dan is het fijn om je comfortabel te voelen. Veel zwangerschapskledij is dan ook gemaakt van dusdanig materiaal dat je die na je zwangerschap ook nog goed kan dragen.

En je zult het merken, zwangerschapskledij is best trendy en hip!


5/ Wanneer koop ik best mijn borstvoedingsbeha?

Een borstvoedingsbeha koop je best aan het begin van je negende maand, omdat je borsten dan niet veel groter zullen worden. Het is aangewezen extra plaats te voorzien voor kompressen tegen de stuwing.

Koop je beha in elk geval niet te strak, je borsten zijn volop 'in productie' en dat mag niet worden afgekneld. Het is ook handig om enkele borstvoedingsshirts te kopen. Deze kan je zowel tijdens als na je zwangerschap dragen. Speciaal aan deze shirts is dat je door de snit discreet je baby'tje kunt voeden.


6/ Welke zijn de voor- en nadelen van het geven van borstvoeding?

VOORDELEN VOOR DE MOEDER:

- Moedermelk is altijd klaar en is altijd op de juiste temperatuur.
- Geen gedoe met flesjes steriliseren en opwarmen.
- Borstvoeding zorgt voor een vlugger herstel van je baarmoeder en beschermt tegen postnatale bloedingen.
- Je bereikt veel sneller je oorspronkelijk gewicht.
- Als je minstens drie maanden uitsluitend borstvoeding geeft, is er minder kans op pre-menopauzale borst- en eierstokkanker.
- Borstvoeding zorgt voor minder kans op osteoporose (= botontkalking) en heupfracturen in de post-menopauzale periode.


NADELEN AAN BORSTVOEDING:

- Je bent zelf meer gebonden want je moet altijd zelf de baby voeden.
- Ook 's nachts is het altijd aan jou om paraat te staan, tenzij je melk afkolft. Schakel daarom je partner in bij andere taken zoals het verversen van de luier, het geven van een badje?
- Doordat de moedermelk licht verteerbaar is, duurt de verzadiging van de baby meestal iets minder lang dan bij kunstvoeding.
- Borstvoeding vraagt heel wat energie, neem daarom voldoende rust.


7/ Wil je binnenkort graag zwanger worden? Weet dan dat er een aantal factoren zijn die je kansen op een zwangerschap beïnvloeden. Wij lijsten alvast de zeven grootste struikelblokken op.

1. Je gewicht
Kamp je met overgewicht of weeg je te weinig? Dan kan dit gevolgen hebben als je zwanger wil worden. Vrouwen met een BMI lager dan 19 doen er volgens onderzoek 4 keer langer over om zwanger te worden omdat zij vaak niet ongesteld worden. Vrouwen met een BMI dat hoger is dan 35 moeten ook rekening houden met een langere 'wachttijd'. Zij doen er gemiddeld twee maal zo lang over om zwanger te worden.

2. Roken
De nicotine en andere chemische stoffen in sigaretten hebben een slechte invloed op de productie van oestrogeen in je lichaam. Geen wonder dus dat roken effect heeft op het al dan niet snel zwanger worden. Wist je trouwens dat rokers gemiddeld vier jaar sneller in hun menopauze komen dan niet-rokers.

3. Alcohol
Je kansen om zwanger te worden, nemen af met 60 procent af als je meer dan 2 glazen alcohol per dag drinkt. Dit betekent natuurlijk niet dat je niet meer mag genieten van een glaasje hier en daar, maar hou het binnen de perken.

4. Ouder dan 35
Hoe ouder je bent, hoe minder vlot je normaal gezien zwanger zal worden. Een twintiger heeft ongeveer 25 procent kans op een zwangerschap na het vrijen, terwijl iemand van 35 slechts 15 procent kans maakt.

5. Baarmoeder is niet klaar
Je toekomstige baby spendeert maar liefst 9 maanden in je baarmoeder, maar is die er wel helemaal klaar voor? Soms zijn er medische issues waardoor je baarmoeder een zwangerschap niet ziet zitten. Een bezoekje aan de dokter kan hierover uitsluitsel geven.

6. Cafeïne
Ook cafeïne blijkt een boosdoener. Drink je dagelijks meer dan 500 mg (zo'n vijf tassen koffie), dan raak je volgens onderzoeken moeilijker zwanger. Je drinkt geen vijf koppen koffie per dag? Weet dan dat er ook cafeïne zit in een chocoladereep, frisdrank en energiedrankjes.

7. Onregelmatige cyclus
Heb je een regelmatige cyclus? Dan is de kans groot dat je ovuleert. Komen je maandstonden echter heel onregelmatig, dan is er misschien geen sprake van een eisprong en zal je maar moeilijk zwanger raken. Ga even langs bij de dokter wanneer dit het geval is.

Bron: Het Nieuwsblad


8/ Welke zijn de 10 mogelijke symptomen die er kunnen op wijzen dat er nieuw leven in je groeit?

Moeder natuur geeft sommige vrouwen al een paar hints over een mogelijke zwangerschap, nog voor ze een zwangerschapstest gedaan hebben. Wij lijsten 10 mogelijke symptomen op die er op kunnen wijzen dat er nieuw leven in je groeit.

Symptoom 1:
Ben je 's avonds na het werk doodmoe en krijg je thuis nog maar weinig werk gedaan? Of val je voor de televisie na vijf minuten in slaap? Dit kan het werk zijn van je hormonen die stilaan veranderen door die eerste weken zwangerschap. De moeheid blijft gedurende het eerste trimester van je zwangerschap, daarna gaat het beter.

Symptoom 2:
Een groot deel van de zwangere vrouwen krijgt vanaf de zesde week zwangerschap te maken met misselijkheid. Sommige dames krijgen er echter al vroeger mee af te rekenen en ervaren dit vaak als hét eerste teken dat er meer daan de hand is. Ook dit symptoom neemt af vanaf het tweede trimester van de zwangerschap. Ondertussen doe je er best aan om zo licht mogelijk te eten!

Symptoom 3:
Betrap jij jezelf erop dat je vaak naar het toilet moet? Ook dit kan een teken aan de wand zijn! Vaak moet je al van bij het begin van de zwangerschap meer plassen dan gewoonlijk. Hoe verder je zwangerschap vordert, hoe meer ongemak je hier van zal ondervinden.

Symptoom 4:
Hoofdpijn kan ook gelinkt worden aan de verandering in je hormoonhuishouding. Dus heb je de laatste tijd vaker last van hoofdpijn? Gecombineerd met één van de andere symptomen? Haal dan zeker een zwangerschapstest in huis.

Symptoom 5:
Ben je zwanger of breekt die periode van de maand weer aan? Soms is het moeilijk te zeggen, want ook aan het begin van je zwangerschap kan je premenstruele krampen krijgen. Ze zorgen ervoor dat je baarmoeder helemaal klaar is voor je kleintje!

Symptoom 6:
Heb je plots ontzettend veel zin in zoet terwijl je dat vroeger niet had? Of lust je ineens geen komkommer meer? De kans is groot dat je zwanger bent!

Symptoom 7:
Vind je dat jouw collega plots een sterk parfum draagt? Of komt de geur van eten je al van ver tegemoet? Heel wat vrouwen hebben een sterker ontwikkeld reukorgaan tijdens de zwangerschap!

Symptoom 8:
Tijdens je menstruatie krijg je misschien af te rekenen met rugpijn, maar ook dit symptoom kan wijzen op een zwangerschap. Deze lage rugpijn kan tijdens het verdere verloop van de zwangerschap steeds erger worden door je toenemende gewicht.

Symptoom 9:
Vorige week kreeg je die jeans nog zonder problemen dicht en nu....pffff... Een opgeblazen gevoel en last van constipatie kunnen ook wijzen op een zwangerschap.

Symptoom 10:
Het is normaal dat je lichaamstemperatuur een beetje verhoogd is tijdens de ovulatie, maar wanneer dit symptoom aanhoudt kan het wijzen op een vroege zwangerschap.


9/ Welke zijn de meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes?

1. Misselijkheid
Misschien wel het meest voorkomende kwaaltje van zwanger zijn. De oorzaak is nog niet precies bekend. Het kan komen door de toename van het hormoon hcG, dat in de 1ste weken flink door je lichaam wordt aangemaakt. Slaapgebrek en spanning kunnen de misselijkheid verergeren. Zorg dus dat je voldoende rust.

2. Vermoeidheid
Een zwangerschap veroorzaakt veel vermoeidheid, zeker in de 1ste helft van je zwangerschap. Probeer daarom regelmatig een power nap te doen en ga 's avonds op tijd naar bed.

3. Stemmingswisselingen
Het ene moment ben je ontzettend vrolijk en het andere moment huil je bij de laatste aflevering van Grey's Anatomy. De hormonen gieren door je lijf en dat kan ervoor zorgen dat je je soms even niet aanspreekbaar bent.

4. Rugpijn
Door de veranderende hormoonhuishouding, toename van het gewicht en de verandering van de lichaamshouding krijgen veel vrouwen tijdens de zwangerschap last van rugpijn. Vaak zit de rugpijn in de onderrug. Het is aan te raden om niet te veel zware dingen te dragen tijdens de zwangerschap om je rug niet nog meer te belasten.

5. Bandepijn
Bandenpijn is een stekende, scherpe pijn in de onderbuik. Dit wordt veroorzaak door de druk die de baarmoeder zet op de banden waaraan je baarmoeder vastzit in je buik. Omdat je buik groter wordt, kan de druk op je baarmoeder groeien.

6. Aambeien
We zullen er niet snel over beginnen, maar ongeveer 70% van de zwangere vrouwen heeft last van aambeien. Ze jeuken, doen pijn en irriteren. En echt charmant zijn ze ook niet.

7. Vocht vasthouden
Ben je wat verder in de zwangerschap, dan kan je lichaam vocht gaan vasthouden. Dit gebeurt meestal in je onderbenen en enkels. Sommige vrouwen hebben hierdoor zelfs tijdelijk een grotere schoenmaat nodig. Af en toe je voeten rust geven en op een voetenbank leggen kan helpen.

8. Zwangerschapsstriemen
Misschien wel de grootste nachtmerrie van zwangere vrouwen: striemen krijgen. Wat kun je ertegen doen? Kijk je man lief aan of breng een bezoekje aan de masseur om je buik goed te laten masseren. De kans op stria wordt namelijk verminderd, als je huid elastisch blijft. Helaas kan het ook zijn dat je aanleg hebt voor stria en dan is er helaas weinig aan te doen, maar proberen kan altijd.

9. Duizeligheid
Je staat voor de kassa om af te rekenen en voelt je ineens licht in je hoofd. Duizeligheid komt vaak voor. De oorzaak? Je bloeddruk daalt ineens. Ga als het kan even op een stoel zitten en eet iets met suiker erin om je bloedsuikerspiegel weer te doen stijgen.

10. Harde buik
Je buik kan hard worden. Op dat moment trekt je buik zich samen. Vaak heb je hier aan het eind van de zwangerschap last van, omdat je lichaam zich dan aan het voorbereiden is op de bevalling. Eigenlijk is het een soort ?oefenwee?


Wil je graag deze album zien in tekst en beeld? Klik dan op deze link!

10/ Badmode tijdens de zwangerschap

Ga je zwemmen tijdens je zwangerschap of nog lekker op vakantie, dan is een zwangerschapstankini of badpak een must! Deze zijn speciaal ontworpen voor de bolle buikjes. Op die manier is je buikje mooi beschermd en kan je er lekker mee pronken! Ook het broekje rekt goed mee zodat je het tot het laatste kunt dragen. Als je kiest voor een tankini kan je je topje ook altijd leuk combineren met een rokje of shortje!

En nu maar genieten van de zomerse dagen !!!


11/ Op zoek naar tips om de hete zon beter te verdragen tijdens je zwangerschap?

1/ Hou altijd een flesje koud water bij in uw handtas of in de wagen.

2/ Draag een lichte outfit.

3/ Zorg ervoor dat je voldoende ijs hebt in de koelkast.

4/ Koel regelmatig af. Koop een leuk zwembadje of vraag je partner nog een zwembad aan te leggen, Boek een tripje aan zee, Of ga eenvoudigweg onder de douche staan.

5/ Vind een leuk koel plekje om een dutje te doen wanneer je moe bent of last hebt van hoofdpijn.

6/ Koop een fantastische zwangerschapstankini of badpak. En ja, die maken ze hoor! En dan maar pronken met je mooie ronde buik!

7/ Blijf gehydrateerd. Wil je een afwisseling op een frisdrankje? Zoek dan op internet leuke receptjes op van niet-alcoholische cocktails.

8/ Voorzie de koelkast van voldoende gezonde snacks, zodat u geen uitstapje moet maken naar de winkel.

9/ Vergeet niet om insecten werende middeltjes in huis te halen, insecten beten kunnen we missen als de pest.

10/ Vind een paar fantastische hippe slippers, we willen de zeepbel niet doorprinken, maar gezwollen voetjes zijn eigen aan zwangere dames in de zomer.

11/ Last but not least, als je zwanger bent kan je uiteraard genieten van de zon. Hou er wel rekening mee dat langdurig zonnen onder invloed van de hormonale werking een bruine verkleuring , het welbekend zwangerschapsmasker, kan veroorzaken op je gezicht of buik. Gebruik een zonnecrème met een hoge beschermingsfactor, blijf uit de zon op het heetst van de dag (tussen 12 en 3 uur 's middags) en zon niet te lang. Bescherm je gezicht met een hoedje of trendy bandana.


Wil je graag deze album zien in tekst en beeld? Klik dan op deze link!